Hur och när ska jag betala?
Du får inbetalningskort av oss för tre månader i taget. Spara dem på ett säkert ställe, så att du vet var de är när det är dags att betala. Var noga med att du väljer fakturan för rätt månad, OCR-numren du ska ange när du betalar är olika för varje månad. Skulle du inte hitta din faktura kan du logga in på Mina sidor, där hittar du alla dina fakturor.
Du ska betala hyran i förskott senast den sista vardagen i månaden innan. Det innebär att hyran för april ska vara betald den sista mars, och så vidare. Tänk på att betalningen ska vara oss tillhanda denna dag. Överföringen kan ta ett par dagar. Vi rekommenderar därför att du betalar tre dagar innan sista betalningsdagen.
Vi föredrar gärna att att skicka avierna via mejl. Kontakta oss om du idag får dom via post och vill byta till mejl.
Betala hyran först
Ibland händer det att hyresgäster får problem med att betala hyran. För det mesta brukar problemen vara tillfälliga och lösa sig på kort tid. Du blir inte uppsagd från din lägenhet om du är sen med en inbetalning. Men om hyrorna är sena vid upprepade tillfällen kan du förlora ditt kontrakt.
Vad kan jag göra om jag blir sen med hyran?
Om du skulle bli försenad med din hyra, är det viktigt att du så snabbt som möjligt betalar.
När fakturan för din hyra har förfallit, skickas ett inkassokrav ut. Och om du blir sen med flera hyror, riskerar du att förlora ditt kontrakt.
Vid undantagsfall kan du få beviljat anstånd med hyran. Om du får anstånd, behöver du dock betala två hyror vid nästa tillfälle.
Bostadsbidrag
Hushåll med låga inkomster kan ha rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg. Det är Försäkringskassan som sköter utbetalning av bostadsbidrag. Hur stort bidraget blir beror på hyran samt hushållets storlek och inkomst. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta mer, forsakringskassan.se.
Autogiro
När du betalar med autogiro dras betalningen automatiskt på rätt dag och du behöver inte riskera att betalningen kommer in för sent. Skulle det någon månad saknas tillräckligt med pengar på ditt konto behöver du göra en manuell inbetalning. Du kan avbryta autogirot när du vill. För att aktivera detta behöver du kontakta oss samt anmäla det via din internetbank.
Kivra
Du kan få din hyresavi till Kivra. Betalningar via Kivra är enkelt och sker utan fördröjning, på samma sätt som om du hade betalat direkt via din internetbank.
Du kan välja att betala dina fakturor direkt, på förfallodagen eller ett helt eget datum. Första gången du väljer att betala en faktura i Kivra väljer du vilken bank och konto som betalningen ska dras ifrån. Legitimera dig sedan som vanligt med Mobilt BankID. Då sker en direktuppkoppling i Kivra till din bank.
Om du får din hyresavi via post eller mejl och vill byta till Kivra, behöver du kontakta oss för att få hjälp.
Om du inte använder Kivra idag, skapar du enkelt ett konto på kivra.se.
Vill du inte ha dina hyresavier till Kivra? Då behöver du avsluta oss som avsändare. Det gör du genom att logga in i Kivra och sedan gå till: Mer/Meny>Inställningar>Avsändare>Brev/Kvitton. Där kan du välja du vilka företag du vill få digital post eller fysisk post till brevlådan ifrån. När du registrerar dig i Kivra får du automatiskt din post digitalt från alla företag som du är kund hos och som är anslutna till Kivra.